Західне міжобласне територіальне відділення АМКУ в межах реалізації повноважень у сфері формування та реалізації конкурентної політики, провело моніторинг рішень органів місцевого самоврядування Рівненської області.
За результатами дослідження встановлено наступне. Виконавчим комітетом міської ради прийнято рішення від 14.11.2017 року № 114 «Про затвердження Положення про режими роботи закладів суб’єктів господарювання» (надалі – Положення). При аналізі даного Положення встановлено, що окремі пункти містять вимоги не передбачені чинним законодавством та можуть мати негативний вплив на конкуренцію. Виявлено, що встановлені Виконкомом заборони та обмеження для суб’єктів господарювання щодо режиму роботи у нічний час, діяльність яких не перевищує рівнів шуму, встановлених санітарними нормами для відповідного часу доби є безпідставними.
Згідно пункту 6 Положення встановлення цілодобового режиму роботи здійснюється Управлінням торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування виконавчого комітету Рівненської міської ради, однак це стосується лише АЗС, АЗС з магазинами, торгових автоматів (крім тих, що знаходяться в об’єктах з обумовленим режимом роботи), аптечних закладів та автомобільних стоянок. Для всіх інших суб’єктів господарювання (відмінних від вищезазначених) встановлення цілодобового режиму роботи здійснюється рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради, тобто процедура є більш ускладненою та тривалішою у часі. Асортиментний перелік продукції, що реалізується у магазинах при АЗС та аптечних закладах за певними позиціями є однаковим із переліком продукції, що реалізується у інших видах закладів роздрібної торгівлі. Такі дії органу місцевого самоврядування можуть призвести до обмеження конкуренції на певних ринках товарів (окремі групи продовольчих та непродовольчих товарів, засобів гігієни та виробів медичного призначення, тощо).
Також виявлено встановлення в Положенні про режими роботи обмежень для суб’єктів господарювання щодо режиму роботи у нічний час закладів, розташованих в житлових будинках, безпідставних вимог щодо надання окремих документів, а також отримання пропозицій від державних органів. Це створює бар’єри вступу на ринок нових суб’єктів господарювання, що може призвести до обмеження конкуренції на ринку торгівлі та обслуговування населення в м. Рівне.
Такі дії виконавчого комітету Рівненської міської ради містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції.
З метою припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, на підставі статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Адміністративна колегія Західного міжобласного територіального відділення АМКУ надала Виконавчому комітету Рівненської міської ради обов’язкові для розгляду рекомендації щодо скасування встановлених Положенням про режими роботи закладів суб’єктів господарювання, не передбачених законодавством вимог та обмежень.
Відповідно до статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умови виконання положень наданих рекомендацій, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.